ChatGPT er en AI-drevet chatbot fra OpenAI, som kan hjelpe deg med alt fra kundeservice og tekstforfatting til analyse og kreative ideer. Verktøyet er tilgjengelig både som en nettjeneste og en app for iOS og Android. For å laste ned appen kan du gå til App Store eller Google Play, søke etter «ChatGPT» og installere den på enheten din. Grunnversjonen er gratis å bruke, men for avanserte funksjoner og raskere svar finnes premiumabonnementet ChatGPT Plus, som for tiden koster rundt 200 NOK/måned.
1. Bruk ChatGPTs talemodus
På både Android og de nyeste iPhones kan du stille inn sideknappen til å åpne ChatGPTs talemodus. Dette krever at du installerer ChatGPT-appen på telefonen din. Det fungerer uventet bra for å ha lange, naturlige samtaler som om du snakket med et (utrolig kunnskapsrikt) menneske. Prøv å utveksle ideer og stille spørsmål på denne måten, og du vil raskt innse fordelene ved å snakke i stedet for å skrive. Du kan også aktivere talemodus med knappen til høyre for meldingsfeltet, se bildet ovenfor.
2. Analyser data som en proff
Enten det er snakk om trafikk på nettstedet eller engasjementsstatistikk, kan ChatGPT hjelpe deg med å finne mening i det hele. Ved å lime inn data, eller laste opp for eksempel Excel-filer, kan tjenesten enkelt oppsummere og svare på spørsmål om trender. Du kan for eksempel laste opp tilbakemeldinger fra kunder fra Google Reviews og Trustpilot, og be tjenesten oppsummere hva kundene har flest problemer med, og foreslå løsninger. Tjenesten kan også fremheve hva kundene anser som bedriftens sterke sider, og foreslå hvordan du kan tilpasse markedsføringen for å fremheve disse. Det spiller ingen rolle om det dreier seg om tusenvis av anmeldelser, tjenesten har evnen til å analysere utrolig mye tekst på bare noen sekunder.
3. Finjuster produktbeskrivelser og markedsføringstekster
Kvaliteten på teksten er avgjørende i netthandel. Produktbeskrivelser skal overbevise kundene om at de har funnet akkurat det rette produktet. ChatGPT kan hjelpe deg med å skrive konsise og engasjerende produktbeskrivelser. Bare oppgi en liste med produktdetaljer og funksjoner, og la ChatGPT generere forskjellige versjoner av en produktbeskrivelse for deg. Etter det kan du velge den mest passende eller til og med kombinere dem for å få et flott resultat. Hvis du ikke liker måten den er formulert på, kan du også be tjenesten om å matche eksisterende tekster du har skrevet for å få samme følelse.
4. Utfør kundeundersøkelser
Spørreundersøkelser er effektive verktøy for å få verdifull innsikt fra kundene. ChatGPT kan lage korte og engasjerende kundeundersøkelser, noe som gjør dem perfekte for deling på sosiale medier. Du kan deretter bruke svarene til å utvikle smarte strategier, ettersom tjenesten kan foreslå løsninger basert på svarene du mottar. Hvis det for eksempel kom inn hundrevis av svar, ville det vært en enorm jobb for et menneske å sammenstille dem – mens ChatGPT kan gjøre det på sekunder.
5. Utfør konkurranseanalyse og forbedre strategier
Analyser konkurrentenes nettsider og markedsføring. ChatGPT kan identifisere hvilke søkeord, innholdstyper eller strategier du kan forbedre for å ligge i forkant i din bransje. Føler du at en konkurrent ligger foran din virksomhet? La ChatGPT analysere deres nettside, markedsføring eller dokumentasjon og sammenligne den med din egen. ChatGPT kan identifisere forbedringsmuligheter og foreslå flere tiltak, for eksempel:
* Nøkkelord du kanskje mangler for å styrke din SEO.
* Innhold som engasjerer målgruppen bedre.
* Valg av strategi som generelt kan øke antall kunder.
6. Utvikle fremtidsscenarier og trendanalyser
Beskriv bransjen din for ChatGPT og få forslag til kommende trender og teknologiske nyvinninger. Bruk innsikten til å planlegge langsiktige strategier og holde deg konkurransedyktig. Hvis du for eksempel beskriver bransjen din og spør om mulige fremtidige utviklingstrekk, kan ChatGPT gi deg innsikt som du kanskje ikke hadde tenkt på selv.
Et eksempel:
* «Hvilke teknologiske nyvinninger kan påvirke bransjen min de neste fem årene?»
* «Hvordan vil kundeatferden endre seg i e-handel?»
7. Simuler tilbakemeldinger fra kunder og test ideer
Før en lansering kan ChatGPT fungere som et testpublikum. Få tilbakemeldinger fra ulike kundeperspektiver for å forutse problemer og forbedre tilbudene før de når markedet.
Beskriv ideen din, og be ChatGPT om å gi deg tilbakemelding som om den kom fra ulike typer kunder. Et eksempel:
«Hvordan ville en stresset småbarnsforelder reagert på dette tilbudet?»
«Hva ville en teknisk kyndig kunde synes om dette produktet?»
Dette kan hjelpe deg med å forutse spørsmål eller innvendinger og finjustere lanseringen før den kommer ut på markedet.
8. Optimaliser SEO- og innholdsstrategier
La ChatGPT hjelpe deg med å finne søkeordene som er riktige for deg. Dette er ofte ikke lett å gjøre selv med mindre du har den rette kunnskapen. Ved å inkludere de riktige søkeordene på nettstedet ditt, i blogginnlegg, på sosiale medier og i annonser, kan du øke sjansene for at potensielle kunder finner deg når de søker etter det du tilbyr.
Eksempel: Hvilke søkeord bør jeg bruke hvis jeg er et regnskapsbyrå i Stavanger? (se bildet over)
9. Spar tid med flerspråklig kommunikasjon
ChatGPT er flink til å oversette mellom ulike språk. Lag profesjonelle e-poster, presentasjoner og markedsføring på flere språk raskt og enkelt. Det er en kostnadseffektiv måte å nå ut til internasjonale kunder og partnere på.
Når vi har testet det, har vi funnet ut at det er bedre enn Google Translate til å oversette faguttrykk og tekster som inneholder både svenske og engelske ord korrekt (f.eks. skal «Microsoft Word» aldri bli «Mikromjuk Ord»).
Hvis du er veldig seriøs med oversettelsene dine, tror vi imidlertid at betalingsversjonen av DeepL Translate kan være litt bedre, ettersom den tjenesten er bygget utelukkende for oversettelse.
10. Oppsummer møtereferater og videoopptak
Har du et langt møtereferat eller et videoopptak fra et Zoom-møte? La ChatGPT oppsummere det for deg i korte og tydelige punkter. På denne måten kan du raskt få en oversikt og dele de viktigste punktene med teamet eller kundene dine. Du kan bruke verktøy for å transkribere lydopptak (som Otter.ai eller Temi) og deretter la ChatGPT behandle teksten.
Vær oppmerksom på dette:
Det kan være veldig praktisk å bruke ChatGPT på jobb – men det er viktig å huske hva du deler. Alt du skriver inn i ChatGPT kan lagres og brukes til å forbedre modellen, så dette er ikke stedet for sensitiv informasjon. Hvis du for eksempel legger inn bedriftshemmeligheter, kundedata eller interne strategier, kan det utgjøre en risiko for både sikkerhet og personvern. Vårt tips er å holde seg til spørsmål som ikke avslører noe sensitivt eller privat. På denne måten kan du dra nytte av teknologien uten å utsette deg selv eller bedriften din for unødvendig risiko.