Svar på vanlige spørsmål om PerMåned

 

Må jeg ha en bedrift for å bestille?

PerMåned henvender seg til bedriftskunder: Både enkeltmannsforetak, kommandittselskap, delt ansvar (DA) eller aksjeselskap går bra.

Kan jeg kjøpe fri utstyret?

Selvfølgelig. De fleste av kundene våre pleier å bytte ut utstyret med nytt utstyr etter ett til to år, men av og til vil man kjøpe det fritt og beholde det. Etter avsluttet bindingstid er restverdien normalt mellom fem og ti prosent. Ta kontakt med oss for pris hvis du ønsker å frikjøpe det før tiden.

Hva hender når bindingstiden utløper?

Da har du mulighet til å kjøpe det fritt, bytte til nytt, fortsette å lease eller levere tilbake utstyret. Hvis du ønsker å kjøpe fritt etter avsluttet bindingstid, er restverdien normalt mellom fem og ti prosent. De fleste av våre kunder pleier å bytte til nytt utstyr og levere tilbake det gamle.

Er det ikke tungvint å lease?

Vi bruker LeaseCloud BankID-signering som bare tar et par sekunder på mobilen eller på datamaskinen. Det er til og med enklere enn å skrive inn kredittkortopplysningene dine.

Er det bindingstid?

Du kan velge mellom 24 eller 36 måneders bindingstid. Velg selv i kassen etter behov.

Hvilke produkter kan byttes?

Vi tilbyr oppgradering/bytte til nytt i en løpende avtale på Mac-datamaskiner. Bytte kan tidligst gjøres ett år etter avtalestarten på en 24 måneders avtale, eller etter to år på en 36 måneders avtale. Avtalestart regnes fra den datoen man mottar den første fakturaen. Hvis du bytter til et likeverdig produkt (der innkjøpsprisen er den samme), pleier ikke månedskostnaden å endres nevneverdig når du bytter utstyr. Derimot vil bindingstiden forlenges. Hvis du må oppgradere til kraftigere utstyr eller legge til tilbehør, regner vi ut månedskostnaden din på nytt.

Datamaskiner på avtale med Garantert restverdi kan først byttes etter avsluttet bindingstid. Les mer om Garantert restverdi nedenfor.

Hvor ofte kommer fakturaene?

Avtalen faktureres kvartalsvis.

Er det helt nye produkter dere leaser ut?

Det er alltid nye produkter i uåpnet forpakning hvis ikke annet fremgår. Av og til har vi kampanjer med lavere pris på f.eks. en åpnet forpakning, men da fremkommer dette tydelig i skriftlig form.

Tilkommer det noen ytterligere kostnader i tillegg til månedsleien?

Vi anbefaler at du aktiverer avtalegiro, da er det ingen fakturagebyr. Hvis ikke, tilkommer det. Oppstartsavgiften er 350 kr.

Etter at du har signert avtalen, har du 14 dager på deg om du vil bruke PerMånads komplette forsikring eller din egen bedriftsforsikring. Hvis du velger PerMåneds forsikring er egenandelen bare 1000–2000 kr og hele verdien til utstyret erstattes uten nedskriving. Mange bedriftsforsikringer har høye egenandeler med nedskriving av verdien. Les mer nedenfor.

Må utstyret være forsikret?

Ja, nå du leaser utstyr gjennom PerMåned må alt være forsikret mot tyveri og skade i hele leieperioden. PerMåned tilbyr en svært god komplett forsikring med lav egenandel uten nedskriving av produktets verdi. Perfekt om du er så uheldig at du mister telefonen eller datamaskinen eller hvis dere får innbrudd på kontoret. Da kan vi reparere eller sende ut nye produkter til deg, slik at bedriften din ikke blir mer avbrutt enn nødvendig. Hvis du vil, kan du velge å beholde din eksisterende bedriftsforsikring, ta kontakt med oss hvis dette er tilfellet.

Kan jeg bruke innboforsikringen min i stedet?

Nei, dessverre. En innboforsikring dekker ikke produkter som leases av bedriften din. En innboforsikring har som regel også nedskriving av produktenes verdi, det har ikke vår komplette forsikring.

Vår bedrift har mye kapital og kjøper alt. Hvorfor skal vi lease?

Stort sett alle bedrifter er i dag avhengige av velfungerende IT-løsninger. Behovene kan være varierende, men det er mulig å spare penger på at de ansatte har riktig utstyr med velfungerende rutiner for bytte, service og support. IT-kostnadene er ofte mindre enn 2 % av lønnskostnadene i en bedrift.

Med leasing får dere en fast månedsutgift og slipper å binde opp kapital i IT-utstyr. I dag er rentene så lave at merkostnaden er utbetydelig sammenlignet med den effektivitetsøkningen man oppnår. Som administrerende direktør skal man heller ikke se bort fra at fornøyde medarbeidere blir lengre og er mer produktive.

 

Mats Björnström
Leasingekspert

 

Mats har mer enn ti års erfaring med å leie ut Apple-utstyr på MacRent i Stockholm.
Han kan også hjelpe deg med spørsmål om Mac og annet utstyr.

 

Mine beste leasingtips

1. Bruk leasing til å investere i nytt utstyr som gjør deg mer produktiv eller som gjør at du kan levere et produkt eller tjeneste er er bedre enn konkurrentene. Leasing skal lønne seg.

2. Velg riktig utstyr fra begynnelsen. Det skiller ofte bare noen hundrelapper mellom ulike modeller, men det må du sammenligne med tiden og energien det koster å bytte ut utstyr senere. Hvis riktig utstyr gjør deg 1 % mer kreativ eller effektiv, lønner det seg alltid.

3. Lag deg en enkel plan som går noen år frem i tid. Hva trenger jeg av utstyr for å komme dit? Hva vil dette koste i løpet av disse årene? Hva vil jeg trenge å bytte ut? Forsøk å gjøre planlagte innkjøp et par ganger i året, og legg alle produkter på samme leasingavtale hvis det er mulig for å redusere administrasjon og kostnader.

4. Sørg for å velge avtalegiro på leasingavtalen for å slippe fakturagebyr.

5. Bruk ikke leasing for utstyr til egen bruk eller for å på annen måte tilfredsstille dine behov for dingser.

Har du andre spørsmål?

Ta kontakt med oss i chatten nederst til høyre eller ring oss.

Populære leasingprodukter

Nyhet!

MacBook Pro 16-tommer

MacBook Pro 16-tommer

740 kr / mån

309 kr / mån

335 kr / mån

529 kr / mån

281 kr / mån

iPad tilbehør

Apple Pencil 2nd Gen

38 kr / mån

327 kr / mån

80 kr / mån